نهمین دوره جشنواره هنری عکس «رشد» با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به نفرات برتر به کار خود پایان داد. به گزارش ایسنا به نقل […]" />

معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره عکس رشد

۱۰,آبان ۱۳۹۵ بدون دیـدگــاه اخبار جشنواره

roshd-pix

نهمین دوره جشنواره هنری عکس «رشد» با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌ عمومی فرهنگستان‌ هنر، آیین اختتامیه نهمین دوره‌ی جشنواره هنری عکس «رشد» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان (معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش)، محمد ناصری (دبیر جشنواره) و حسن غفاری (داور بخش عکس آموزشی) ۱۰ آبان در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان – معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش – تصویر را زبان گویای روایت دانست و اظهار کرد: زبان تصویر، زبانی است که انسان‌ها از گذشته‌های دور می‌توانستند عواطف، احساسات و مسائل اطراف خود را روایت کنند. در گذشته، اگر کسی پزشک می‌شد، بسیاری از امراض را درمان می‌کرد، اما رفته رفته، لزوم تخصص در رشته‌های مختلف مشهود شد، به‌طوری که امروزه رشته‌های تخصصی فراوانی در پزشکی وجود دارد. در عکاسی نیز همین امر وجود دارد و می‌بینیم که امروزه عکاسان در رشته‌های گوناگونی مانند عکاسی صنعتی، هنری، خبری و … فعالیت می‌کنند.

او به اهداف برگزاری جشنواره رشد اشاره کرد و گفت: هدفی که در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم، اهداف تربیتی است. برگزاری جشنواره از دو جنبه به ما کمک می‌کند؛ نخست آن‌که عکس‌های حوزه تعلیم و تربیت را شناسایی کنیم که موجب تحقق اهداف‌ تربیتی می‌شود و دوم عکاسی را به‌عنوان هنر و مهارت به دانش‌آموزان آموزش دهیم. شناسایی عکاسان برتر در این حوزه و معرفی آن‌ها برای همکاری در بخش‌های مختلف نیز برای ما بسیار مهم و پراهمیت است و برگزاری این جشنواره در این امر به ما کمک می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش به تفسیر نگاه عکاسان پرداخت و افزود: نگاه عکاسان ما نباید سیاه‌نمایی باشد، یعنی هر جایی که به لحاظ اقتصادی پایین‌تر باشد، هر چیزی که بدتر باشد، انتخاب کنند و تصویربرداری کنند. درست است ما در کشور خود کلاس‌های کپری، کانکسی و امثال آن را داریم، ولی اگر این مسائل را سوژه خود قرار می‌دهد، در کنارش عشق و علاقه معلم و دانش‌آموزان را که در حال آموزش و یادگیری هستند نیز نشان دهد. این‌ها باید در کنار هم منعکس‌ شوند.

او به ارتقای سطح کیفی و نگاه عکاسان، بویژه در بخش دانش‌آموزی اشاره و اضافه کرد: امروز من عکس‌هایی در میان عکس‌های دانش‌آموزی دیدم که با نگاه و دیدگاهی خوب عکاسی شده بودند و فکر می‌کنم اگر این جشنواره به دور پانزدهم خود برسد، آثاری را مشاهده کنیم که یک سر و گردن از آثار امروزی بالاتر باشند. تمرین و ممارست موجب پیشرفت و ارتقای سطح کیفی در تمام زمینه‌هاست و امروز من از تمام دانش‌آموزان می‌خواهم که در هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، بسیار تلاش کنند.

در ادامه مراسم محمد ناصری – دبیر علمی نهمین جشنواره رشد – به جایگاه هنرستان‌های کشور اشاره کرد و گفت: امروز هنرستان‌های کشور از جایگاهی بسیار بالا برخوردارند و بیش از این‌ها باید مورد توجه قرار گیرند. تعداد شرکت‌کنندگان و ارتقای سطح کیفی آثار نشان از این دارد که این جشنواره مورد اعتنای بسیاری از هنرمندان عکاس قرار گرفته و دانش‌آموزان نیز به آن توجه‌ای ویژه دارند.

سپس حسن غفاری – داور بخش عکس – در سخنرانی خود با موضوع رویکرد آموزشی، گفت: از تاریخ عکاسی ۱۹۰ سال می‌گذرد و بهتر است بدانید که چند سال بعد از اختراع دوربین عکاسی این هنر به ایران وارد شد. در آن زمان محمدشاه قاجار بر مسند قدرت نشسته بود و ناصرالدین شاه ولیعهد او در تبریز به‌سر می‌برد. پس از آن دوربین توسط امپراتوری روسیه برای اهداف استعماری خود به شاهان قاجار هدیه شد که بهترین کشف بشری محسوب می‌شد.

او اختراع دوربین را حاصل ارتباط نقاشان و مخترعان دانست و افزود: در آن زمان که دوربین اختراع شد، نقاشانی هنرمند واقعی شمرده می‌شدند که آثارشان واقعی و به طبیعت نزدیک بود. به همین جهت آن‌ها برای بهتر شدن آثارشان علاقه‌مند بودند تا تمام زوایا و سایه روشن‌ها را نشان دهند که تابلوهای‌شان عینی و واقعی‌تر شود. حاصل این اتحاد نیز به اختراع دوربین انجامید.

غفاری با تشریح انقلاب دیجیتال و تغییراتی که در عرصه عکاسی صورت گرفت، سخنانش را به پایان برد.

«آموزش و پرورش»، «ایران، سرزمین پرگهر» و «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» عنوان سه گرایشی بود که شرکت‌کنندگان در گروه سنی بزرگسال می‌توانستند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند. همچنین «پرسش مهر ۹۴ رئیس‌جمهور» نیز به‌عنوان موضوع دانش‌آموزی انتخاب شده‌ بود.

تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در دو گروه سنی بزرگسال و دانش‌آموزی ۱۵۳۱۸ عکس بود که از این بین۱۱۱۳۷  عکس در گروه بزرگسال و۴۱۸۱  عکس در گروه دانش‌آموزی بود. از میان عکس‌های ارسال‌شده به دبیرخانه تعداد ۴۷۶۰ عکس با موضوع «آموزش و پرورش»، ۵۱۳۰ عکس با موضوع «ایران، سرزمین پرگهر» و ۱۲۴۷ عکس نیز با موضوع «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و «پرسش مهر ۹۴ رئیس جمهور» را شامل می‌شد.

در مرحله نخست که اعظم لاریجانی، مهسا قبایی، هاتف همایی، ابراهیم سیسان، محمدعلی قربانی و علی‌اصغر جعفریان داوری آن‌ را برعهده داشتند، از میان عکس‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره،۶۸۸۲  عکس برای مرحله داوری نهایی برگزیده شد.

دومین بخش داوری نیز با حضور علیرضا کریمی‌صارمی، اسماعیل عباسی، فرهاد سلیمانی، حسن غفاری و محبت‌الله همتی انجام شد که عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه در گروه سنی بزرگسال و گرایش‌های «آموزش و پرورش» ۱۰۱ عکس، «ایران، سرزمین پرگهر» ۱۰۰ عکس و «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» ۱۰ عکس برگزیده شد. همچنین در گروه سنی دانش‌آموزی ۸۹ عکس انتخاب شد.

تعداد عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه ۳۰۰ عکس بود که گروه داوری در هر گرایش از بین عکس‌های نمایشگاهی تعدادی را به عنوان عکس‌های برتر معرفی کردند.

در گرایش «آموزش و پرورش» با توجه به سطح کیفی متوسط عکس‌ها، هیئت داوران آثار رسیده را حائز دریافت رتبه یک تا سه ندانست و پنج عکس را با جایزه برابر و برای هر عکس ۱۵ میلیون ریال تا سقف جایزه گرایش تعیین کرد. در این گرایش محمد بقال اصغری از تبریز، امیرمهدی نجفلو شهیر از همدان، سید محمدصادق حسینی از شیراز، حمید صادقی گوغری از کرمان و رضا زنگنه از همدان معرفی شدند.

در گرایش «ایران، سرزمین پرگهر»، هیئت داوران سه عکس را به‌عنوان رتبه‌های نخست تا سوم تعیین کردند که هادی محسن تبار فیروزجائی از بابلسر نفر اول این بخش اعلام شد و لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۲۵ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کرد. امیر عنایتی از تربت حیدریه نفر دوم شد که لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی به وی اهدا شد و سومین نفر این بخش احمد بلباسی از تهران بود که لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۱۵ میلیون ریال جایزه نقدی را به خود اختصاص داد.

در بخش ویژه گرایش «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» با توجه به تعداد محدود عکس‌های رسیده و سطح کیفی متوسط عکس‌ها، بنا به نظر هیئت داوران، هیچ عکسی صلاحیت دریافت رتبه‌های اول تا سوم را نداشت و صرفاً ۱۰ عکس به نمایشگاه جشنواره راه یافت.

در بخش دانش‌آموزی، عکس‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار بودند و بنا بر نظر هیئت داوران پنج اثر برگزیده با جوایز برابر (طبق فراخوان) و نیز دو عکس به‌عنوان عکس ویژه برگزیده شدند که از این بین محمدحسین دهقانیان از خمینی شهر، مریم اسماعیل‌زاده از ارومیه، مهتاب شورورزی از نیشابور، علی کریمی‌زاده از اردکان و زینب ایرانی از قم به‌عنوان پنج برگزیده این بخش اعلام شدند.

همچنین ثنا توکلی از تبریز و سارا سرافراز از کرج دو شرکت کننده‌ای بودند که در بخش دانش‌آموزی به عنوان عکس ویژه برگزیده شدند.

در بخش دانش‌آموزی نیز به پنج نفر منتخب این جشنواره ۱۵ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد و به دو عکاس در بخش ویژه نیز مبلغ یک میلیون ریال جایزه اهدا شد.

پرویز قراگوزلی – دبیر اجرایی نهمین جشنواره – رشد ۴۰ درصدی شرکت‌کنندگان نسبت به دوره قبل را موجب خرسندی دانست و با خواندن بیانیه نهمین جشنواره، گفت: در این دوره شاهد رقابت جدی عکاسان حرفه‌ای و آماتور بودیم که تعداد آثار راه‌یافته به نمایشگاه و رقابت عکاسان نشان از شناخت جامعه عکاسی از جشنواره و مقبولیت جشنواره در بین جامعه هنری دارد، اما محدودیت حضور عکاسان در محیط‌های آموزشی باعث می‌شود عکس‌های با کیفیت متوسط در همه جشنواره‌های کشوری حضور یابند.

منبع: ایسنا



, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه های شما

بدون دیـدگــاه